Sabtu, 12 Mei 2012

Android dan versi-versinya


Pada sesiapa yang tidak tahu apa itu android dan versi-versinya, Android adalah sistem operasi berasaskan Linux untuk peranti mudah alih seperti telefon pintar dan komputer tablet. Ia dibangunkan oleh Perikatan Telefon bimbit Terbuka, yang diketuai oleh Google, dan syarikat-syarikat lain.




Google membeli pemaju permulaan perisian, Android Inc., Pada tahun 2005. Dengan terbukanya pengagihan Android pada tahun 2007, telah diumumkan dengan pengasas Perikatan Telefon bimbit Terbuka, sebuah konsortium yang terdiri daripada 86 perkakasan, perisian, dan syarikat-syarikat telekomunikasi yang menumpukan untuk memajukan standard terbuka bagi peranti bimbit. Google mengeluarkan kod Android sebagai sumber terbuka, di bawah Lesen Apache. Android Projek sumber Terbuka (AOSP) ditugaskan dengan penyenggaraan dan pembangunan Android selanjutnya.





Android mempunyai sebuah komuniti yang besar pemaju bertulis applikasi ("apps") yang melanjutkan fungsi peranti. Pemaju menulis terutamanya dalam versi kesesuaian Java. Apps boleh dimuat turun dari laman web pihak ketiga atau melalui kedai online seperti Google Play (dahulunya Android Market), kedai app yang dikendalikan oleh Google. Pada bulan Oktober 2011, terdapat lebih daripada 500,000 apps untuk Android, dan anggaran bilangan applikasi yang dimuat turun dari Android Market Disember 2011 melebihi 10 bilion.





Android telah disenaraikan sebagai platform telefon pintar yang paling laris di seluruh dunia pada Q4 2010 oleh Canalys dengan lebih 300 juta peranti Android digunakan oleh Februari 2012. Menurut Rubin Google Andy, Disember 2011, terdapat lebih 700,000 peranti Android diaktifkan setiap hari.







Akan datang versi baru Android 5.0

Tiada ulasan:

Catat Ulasan