Sabtu, 12 Mei 2012

Komputer bio membiak rumput menggunakan haba sendiri


Mike Schropp mengambil bahagian komputer yang didermakan dan membina sebuah komputer dengan taman mini di atas casing pc. Ini sebenarnya komputer untuk bekerja, dan ya, ia tumbuh rumput. "Saya tidak tahu bila idea itu datang kepada saya, tetapi pada satu masa nanti saya mahu menggunakan haba dari komputer sebagai satu cara untuk memanaskan tanah dan membantu dengan pertumbuhan," kata Mike. Mike memilih wheatgrass sebagai pilihan tumbuhan kerana ia semulajadi dan kelihatan bersih. Tetapi untuk melakukannya, mencari komputer untuk projek ini adalah di bahagian senarai teratas. Nasib baik dia mempunyai sejumlah komputer yang didermakan di dalam bilik beliau. Jadi dia mempelbagaikan komponen dari setiap komputer lama yang berlainan untuk memasang komputer kerja yang sesuai.


Pada asasnya bahagian perkakasan komputer yang digunakan termasuk pemproses Pentium 4, 2 GB RAM, 120 GB cakera keras Maxtor, motherboard Dell, bekalan kuasa lama FPS dan sebuah casing komputer yang didermakan. Mike berkata bahawa CPU Pentium 4 mempunyai reputasi untuk menghasilkan haba panas dan dia merancang untuk meletakkan haba tambahan itu kepada penggunaan yang baik. Selepas persiapan pada perkakasan dan susun atur pada casing itu, dia menambah empat tiub tapak untuk rumput dan tanah. Pada asasnya, haba dari komputer akan memanaskan tanah dan membantu percambahan tumbuhan.



Rumput yang semakin bertumbuh membawa sedikit ke alam tempat kerja yang natural dan semulajadi. Mike merancang untuk mengkaji dengan tumbuhan lain, walaupun dengan bunga suatu hari nanti. "Bagi komputer itu, saya akhirnya memasang Windows dan juga Linux dalam setup dual boot. Sejak komputer yang digunakan oleh anak saya digunakan untuk bermain, saya menganggap saya harus meletakkan kedua-duanya di sana supaya dia boleh mempelajarinya, Mike dengan bangganya berkata. Jika anda ingin melakukan projek DIY hujung minggu ini, anda boleh menyemak bagaimana dia betul-betul melakukannya melalui laman web beliau.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan